© 2024 Salomon d.o.o. Vse pravice pridržane
ou
ou
04.04.2022 12:13:53

Zavedanje voznikov o pomenu dosledne uporabe varnostnega pasu še vedno prenizko

Varnostni pas je eden pomembnejših izumov za večjo varnost voznikov in potnikov v vozilu.

Danes se pričenja nacionalna preventivna akcija Varnostni pas varuje vas, ki bo trajala do 10. aprila 2022, vodi pa jo Agencija za varnost prometa v sodelovanju s Policijo. Akcija je namenjena opozarjanju na pomembnost pripetosti z varnostnim pasom vseh potnikov v vozilu na vsaki, tudi najkrajši poti ter povečanju deleža pripetosti z varnostnim pasom. V prvih treh mesecih letošnjega leta je Policija po začasnih podatkih ugotovila že 12.460 kršitev neuporabe varnostnih pasov. Posebej zaskrbljujoče pa je, da je v tem času Policija ugotovila kar 1.265 kršitev, povezanih z neuporabo zadrževalnih sistemov pri otrocih. Otroci so najbolj izpostavljeni in že ob lažjih trkih lahko utrpijo hujše posledice, zato je odgovornost vsakega odraslega voznika, da poskrbi za njihovo pripenjanje in varen prevoz! Stopnja uporabe varnostnega pasu v letu 2021 je pri umrlih voznikih osebnih avtomobilov znašala 56 % oz. najmanj v zadnjem 5 letnem obdobju. Od 32 umrlih voznikov osebnih avtomobilov, jih je 18 uporabljalo varnostni pas. Delež neuporabe varnostnega pasu je znašal kar 41 %. Zaradi premajhnega zavedanja voznikov o nujnosti uporabe varnostnega pasu bo Agencija za varnost prometa letos julija izvedla dodatno preventivno akcijo. Vsaka policijska uprava bo v času nacionalne preventivne akcije izvedla po en poostren nadzor nad uporabo varnostnih pasov, sicer pa bodo policisti aktivnosti v zvezi z akcijo izvajali ob rednem delu. Pri nadzoru bodo policisti ugotavljali tudi uporabo naprav in opreme, ki ovirajo vidno ali slušno zaznavanje med vožnjo. Pri prevozih otrok v šolo in na šolske izlete pa bodo spremljevalce in otroke opozarjali na uporabo varnostnega pasu oziroma zadrževalnega sistema.

Agencija in Policija pozivata vse voznike, naj vedno in brez izgovorov poskrbijo za dosledno pripetost vseh potnikov na vsaki, tudi najkrajši poti. Pri najhujših prometnih nesrečah je namreč vedno znova ugotovljeno, da bi bile lahko posledice bistveno blažje, če bi vozniki in potniki v vozilu dosledno uporabljali varnostni pas.

Le dobra polovica umrlih voznikov osebnih vozil lani uporabljala varnostni pas, pri potnikih stanje še slabše
Stopnja uporabe varnostnega pasu v letu 2021 je pri umrlih voznikih osebnih avtomobilov znašala 56 % oz. najmanj v zadnjem 5 letnem obdobju. Od 32 umrlih voznikov osebnih avtomobilov, jih je 18 uporabljalo varnostni pas. Delež neuporabe varnostnega pasu je znašal kar 41 %. Od skupaj 139 hudo poškodovanih voznikov osebnih avtomobilov, jih je 111 oz. 80 % uporabljalo varnosti pas. Stopnja uporabe je bila največja pri lažje telesno poškodovanih voznikih osebnih avtomobilov, saj je varnostni pas uporabljalo 94 % oz. 2.393 voznikov.

Pri 11 umrlih potnikih v osebnih vozilih je stopnja uporabe varnostnega pasu 46 % (78 % v letu 2020), saj 5 umrlih oseb ni uporabljalo varnostnega pasu (pri enem neznana uporaba). Varnostni pas je uporabljalo vseh 5 umrlih voznikov tovornega vozila, ustrezno zaščito je imel samo 1 od 3 umrlih voznikov traktorja.

Po začasnih trenutno veljavnih podatkih so letos (1. 1. – 26. 3.) od 7 umrlih voznikov osebnih avtomobilov trije uporabljali varnostni pas, pri enem je bila uporaba neznana. Delež neuporabe varnostnega pasu je znašal 43 %. Od skupaj 25 hudo poškodovanih voznikov osebnih avtomobilov, jih je 21 oz. 84 % uporabljalo varnostni pas. Stopnja uporabe je bila največja pri lažje telesno poškodovanih voznikih osebnih avtomobilov, saj je varnostni pas uporabljalo 92 % oz. 440 od 476 lažje poškodovanih voznikov.

Število ugotovljenih kršitev kaže na premajhno stopnjo pripetosti
Lani je Policija ugotovila 54.020 kršitev neuporabe varnostnih pasov, v letu 2020 pa 43.842 tovrstnih kršitev. Še posebej je zaskrbljujoče, da je bilo od tega kar 5.832 kršitev, povezanih z neuporabo zadrževalnih sistemov pri otrocih. Število kršitev je bilo lani tako znova večje, saj je v letu 2020 Policija ugotovila 5.227 tovrstnih kršitev.

Da je zavedanje voznikov motornih vozil o pomenu pripetosti med vožnjo še vedno premajhno, pa ne dokazujejo le podatki o kršitvah, temveč tudi rezultati terenskega opazovanja v 11 mestnih občinah. Opazovanje (ne)pripetosti voznikov motornih vozil je Agencija za varnost prometa v lanskem letu izvedla dvakrat, januarja in avgusta 2021, v jutranji in popoldanski prometni konici na mestnih vpadnicah. Januarja 2021 v le štirih urah kar 2.174 voznikov (3,9 %) med vožnjo ni uporabljalo varnostnega pasu, avgusta pa je bilo takih voznikov 750 (1, 3%). Večje število kršiteljev je bilo v jutranji kot v popoldanski konici.

Kako se pravilno pripnemo?
Uporaba varnostnega pasu je predpisan in nujni sestavni del varne vožnje. Dokazano rešuje življenja. Z močjo rok in nog bi se lahko zadržali v sedežu le pri trku s hitrostjo do 7 km/h. Dosledna uporaba varnostnega pasu zmanjša tveganje za smrt kar za polovico, skoraj za toliko se zmanjša tveganje hudih poškodb in skoraj za četrtino tveganje nastanka lažjih poškodb tako pri voznikih kot pri sopotnikih.

Pravilna uporaba varnostnega pasu v sedmih korakih:
1. Najprej ustrezno nastavimo vzglavnik, tako, da je njegov vrh v višini vrha glave.
2. Višino zgornje pritrditve varnostnega pasu naravnamo na svojo višino, tako, da zgornji del varnostnega pasu teče čez sredino rame.
3. Pas ne sme biti preblizu vratu, prav tako ne sme zdrsniti z rame.
4. Spodnji del pasu mora potekati preko bokov in ne preko trebuha. Previsoko nameščen spodnji del pasu in ohlapen pas lahko povzročita hude poškodbe.
5. Pripnemo se pazljivo, prepričamo se, da je zaponka pasu dobro zapeta in slišimo KLIK.
6. Preverimo, da je varnostni pas poravnan in ni zvit.
7. Pas s potegom proti zgornji pritrditveni točki pravilno naravnamo in zategnemo. S tem dosežemo, da se dobro prilega telesu in čimbolj zmanjšamo naletno težo telesa ob pas.

Agencija bo razdelila 10.000 informativnih gradiv
Agencija za varnost prometa je pripravila nova preventivna gradiva. Po vsej Slovenija bo tako v času akcije razdelila 10.000 informativnih gradiv, s katerimi bodo voznike spomnili na pomen uporabe varnostnega pasu in odgovornost za varnost vseh potnikov v vozilu. V akciji sodeluje 75 občinskih svetov za preventivo in vzgojo v cestnem prometu. Poleg tega bodo izvajali še preventivne dogodke, v okviru sofinanciranja projektov nevladnih organizacij bodo podprli tudi njihove aktivnosti ter opozarjali voznike in potnike na nujnost uporabe varnostnih pasov z medijskimi aktivnostmi. Dodatne aktivnosti s spremljanjem pripetosti bodo potekale tudi v okviru projekta Pasavček, v katerem v letošnjem letu sodeluje kar 1.316 šolskih oddelkov in skupin, kar pomeni več kot 25.000 otrok. V aprilu bodo po slovenskih šolah in vrtcih izvedli tudi 27 lutkovnih predstav za ozaveščanje o pomenu pripetosti.

Pri uporabi otroških varnostnih sedežih in zadrževalnih sistemov je novela Zakona o pravilih cestnega prometa, ki je začela veljati sredi avgusta lani, prinesla spremembe. Po novem morajo biti otroci, manjši od 140 cm (prej 150 cm) ali lažji od 36 kilogramov, med vožnjo v motornem vozilu pripeti v otroškem varnostnem sedežu.